Moto News

Moto news #1: rekord Taycana, V10 w Formule 1

Dużo się działo przez ostatni tydzień w motoryzacji! Elektryczne samochody biją kolejne rekordy, klasyczne modele wracają w nowoczesnych odsłonach, a Formuła 1 rozważa odważne zmiany technologiczne. Jeśli jesteś fanem czterech kółek, te wydarzenia na pewno Cię zainteresują. Zobacz, co działo się w motoryzacyjnym świecie!

Rekord Taycana Turbo GT na torze Interlagos

Porsche Taycan Turbo GT kontynuuje swoją serię sukcesów na torach wyścigowych. Na torze Interlagos w Brazylii ten elektryczny demon ustanowił rekord okrążenia dla pojazdów elektrycznych z czasem 1:42.1 minuty. To jednak tylko jeden z wielu rekordów tego modelu – wcześniej Taycan Turbo GT pobił czas na Nürburgring Nordschleife (7:33.3 minuty), Shanghai International Circuit oraz Laguna Seca.

Taycan Turbo GT imponuje osiągami: generuje moc do 815 kW (1108 KM) w trybie overboost, przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 305 km/h. Wyposażony jest w baterię o pojemności 93 kWh i tryb Attack, który dostarcza dodatkowe 120 kW mocy na kilka sekund. No takie elektryki to chyba możemy zaakceptować, co?

Źródło: Porsche

Nowy Mercedes CLA: Kompaktowy sedan cięższy od S-klasy?

Mercedes CLA nowej generacji to jeden z najbardziej wyczekiwanych modeli w segmencie kompaktowych sedanów premium. Wersja elektryczna CLA EV wyróżnia się zasięgiem wynoszącym do 771 km według cyklu WLTP, ale jej masa wynosi aż 2135 kg – co czyni ją cięższą od spalinowej S-klasy. Jest to równie kontrowersyjne co masa najnowszego BMW M5, która wynosi 2510 kg! Dla porównania, Cadillac Escalade waży 2560 kg, czyli tylko o 50 kg więcej!

Źródło: Mercedes

Powrót silników V10 w Formule 1?

Formuła 1 może w przyszłości powrócić do legendarnych silników V10. FIA prowadzi rozmowy z zespołami na temat uproszczenia technologii i obniżenia kosztów poprzez rezygnację z obecnych hybrydowych jednostek napędowych. Plan zakłada wykorzystanie paliw syntetycznych, które pozwoliłyby na ograniczenie emisji CO2, jednocześnie przywracając charakterystyczny dźwięk silników V10 – uwielbiany przez kibiców.

Choć decyzja nie została jeszcze podjęta, temat budzi ogromne emocje zarówno wśród fanów motorsportu, jak i producentów. Powrót do prostszych jednostek napędowych mógłby również zwiększyć konkurencyjność zespołów spoza ścisłej czołówki.

Źródło: Mark Sutton / Motorsport Images

Renault 5 Turbo 3E: Elektryczny hołd dla rajdowej legendy z momentem 4800 Nm!

Renault 5 Turbo powraca w nowoczesnej odsłonie jako elektryczny hot hatch inspirowany legendarnym modelem startującym w rajdach grupy B, w latach 80’. Nowa wersja generuje aż 540 KM mocy i imponujący moment obrotowy wynoszący 4800 Nm na kołach. Ten wysoki moment obrotowy jest możliwy dzięki zastosowaniu dwóch silników elektrycznych umieszczonych bezpośrednio w tylnych kołach, pomijając układ przeniesienia napędu. Niestety, takie rozwiązanie przynosi swoje minusy, czyli zwiększenie masy nieresorowanej powodującej zmniejszony komfort jazdy i niższą precyzję prowadzenia.

Samochód wyposażono w baterię o pojemności 70 kWh, która zapewni ponad 400 km zasięgu na jednym ładowaniu. Dzięki instalacji 800 V i możliwości szybkiego ładowania z mocą do 350 kW, naładowanie akumulatora od 15% do 80% zajmie tylko 15 minut.

Źródło: Renault

Rekord Guinnessa Miko Marczyka: Łódź – Paryż – Łódź na jednym baku!

Polski kierowca rajdowy Miko Marczyk ustanowił rekord Guinnessa, przejeżdżając trasę z Łodzi do Paryża i z powrotem bez tankowania. Jego Skoda Superb IV generacji osiągnęła średnie spalanie wynoszące jedynie 2,6 litra na 100 km. Łączny dystans wyniósł aż 2873 km – imponujący wynik pokazujący możliwości współczesnych diesli pod względem efektywności paliwowej.

Źródło: Skoda

Podsumowanie

Ostatni tydzień przyniósł wiele ciekawych wydarzeń w świecie motoryzacji – od rekordowych osiągnięć po powroty kultowych modeli i technologiczne zmiany w motorsporcie. Bez względu na to, czy interesują Cię elektryki bijące rekordy czy sentymentalne powroty do klasyki – świat motoryzacji zawsze ma coś ciekawego do zaoferowania!

Redaktor: Aleksander Krzyślak

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *