Moto News

Moto news #10: Koniec Porsche 718 i rekord Bohemy

Porsche kończy produkcję 718 Boxster i Cayman

Porsche 718 Boxster i Cayman nie będzie już oficjalnie produkowane z silnikami spalinowymi – dowiadujemy się z informacji od Porsche. Produkcja zostanie wstrzymana w październiku 2025 roku, co obejmie wszystkie warianty – od bazowego, przez S i GTS, aż po limitowane edycje Style Edition, GT4 RS oraz Spyder RS. Decyzja wpisuje się w szerszą strategię Porsche dotyczącej elektromobilności oraz zaostrzające się międzynarodowe przepisy emisyjne.

Chociaż ostatnie egzemplarze modeli 718 wciąż mogą być dostępne w niektórych regionach, ich sprzedaż w Europie zakończyła się już w 2024 roku z powodu nowych przepisów o cyberbezpieczeństwie nakładanych na samochody połączone z internetem. Początkowo planowano, że elektryczne następczynie pojawią się na rynku w 2026 roku, ale ciężkie wyzwania technologiczne i opóźnienia w rozwoju baterii przesunęły datę premiery co najmniej na 2027 rok.

Porsche Boxster 718 - silniki, dane, testy • AutoCentrum.pl
Źródło: Porsche

Max Verstappen zdobywa platynową klasę FIA

Max Verstappen został uhonorowany najwyższą klasą kierowcy FIA – platynową. Taki status przyznawany jest zawodnikom posiadającym Super Licence Formuły 1. Verstappen dołączył do elitarnego grona zaledwie sześciu obecnych kierowców F1 z tym wyróżnieniem, w tym Fernando Alonso i Lando Norris.

Platynowa klasyfikacja sama w sobie nie jest licencją pozwalającą ścigać się w Formule 1. Jest jednak wymagana do startu w najwyższej kategorii wyścigów długodystansowych, takich jak 24h Le Mans czy mistrzostwa WEC. Verstappen złożył wniosek w tym miesiącu, co sugeruje, że planuje rozszerzyć aktywność sportową o wyścigi długodystansowe – być może podczas letniej przerwy w kalendarzu F1 weźmie udział w kultowym 6-godzinnym wyścigu ADAC Ruhr-Pokal na Nordschleife.

What can F1 champion Max Verstappen do with his new FIA platinum race  license?
Źródło:  Red Bull Content Pool

Praga Bohema bije rekord Top Gear

Czeski hipersamochód Praga Bohema ustanowił nowy rekord dla czysto spalinowego pojazdu drogowego na torze testowym Top Gear w Dunsfold, Wielka Brytania. Były “Stig” i kierowca testowy Pragi, Ben Collins, przejechał pełne okrążenie w czasie 1:09.8, o zaledwie 0,1 sekundy pobijając klasyczny rekord hybrydowego Aston Martina Valkyrie (1:09.7). Co istotne, Bohema korzystała ze standardowych opon drogowych, bez modyfikacji typu slick czy półslick, co jeszcze bardziej podkreśla wyjątkową konstrukcję tego modelu.

Pod maską Bohemy pracuje 3.8-litrowy, twin-turbo V6 zapożyczony z Nissana GT-R, zmodyfikowany przez inżynierów Pragi, który generuje 700 KM i 535 lb-ft momentu obrotowego. Samochód waży mniej niż 1 043 kg (2 300 funtów) dzięki lekkiej, węglowej konstrukcji nadwozia, a aerodynamiczny pakiet wytwarza blisko 907 kg (2 000 funtów) docisku przy prędkości 250 km/h (155 mph). Ta kombinacja umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 3 sekund oraz prędkość maksymalną około 317 km/h.

2023 Praga Bohema - hipersamochód o mocy 700 KM ważący mniej niż tonę - Evo
Źródło: Evo

Jaguar notuje najgorszy miesiąc sprzedaży

Jaguar odnotował najgorszy miesiąc sprzedaży w swojej nowoczesnej historii: zaledwie 49 samochodów sprzedanych na rynkach Europy i Wielkiej Brytanii w kwietniu 2025 roku. To oznacza spadek o aż 97,5% w porównaniu do tego samego okresu w 2024 roku. Główną przyczyną dramatycznego załamania jest trwająca transformacja marki w kierunku produkcji wyłącznie samochodów elektrycznych.

Jaguar zamknął niemal całą gamę spalinowych modeli (XE, XF, F-Type), pozostawiając w produkcji jedynie F-Pace do czasu wprowadzenia kolejnego SUV-a elektrycznego. Pierwszy w pełni elektryczny model, Type 00, ma zadebiutować w 2026 roku i być wyceniony na około 127 tys. dolarów. Mimo że sprzedaż Jaguara dramatycznie spada, jego firma macierzysta – Jaguar Land Rover – utrzymuje silną pozycję finansową dzięki sukcesowi modeli Land Rovera.

Jaguar zwariował. Najpierw Murzyni, Azjaci i reszta, teraz to. Ale gadają,  cel osiągnięty, może uda się komuś sprzedać | SAMOCHODY ELEKTRYCZNE -  www.elektrowoz.pl
Źródło: Jaguar

BMW ujawnia nowe M2 CS

Prezentacja limitowanej edycji BMW M2 CS 2026 na Concorso d’Eleganza Villa d’Este wywołała entuzjazm wśród fanów sportowych coupe. Model ten powstał w celu zaoferowania wyższych osiągów i lepszych wrażeń z jazdy w porównaniu z zwykłym M2 Competition. Serce M2 CS stanowi 3,0-litrowy, podwójnie doładowany sześciocylindrowy silnik linii R6 generujący 523 KM (50 KM więcej niż standardowa wersja) oraz 650 Nm momentu obrotowego (o 36 Nm więcej). Napęd przekazywany jest wyłącznie na tylne koła za pośrednictwem 8-biegowej, dwusprzęgłowej skrzyni M Steptronic, co umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,7 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 302 km/h.

Aby zredukować masę auta o około 45 kg, BMW zastosowało elementy z włókna węglowego (CFRP) w kluczowych miejscach, takich jak dach, maska, tylny bagażnik wraz z zintegrowanym spojlerem w stylu “ducktail” oraz elementy wnętrza. M2 CS stoi na przód/tył 19-calowych i 20-calowych, kutych aluminiowych felgach, a specyficzne dla tej wersji podwozie obejmuje adaptacyjne zawieszenie M, przeprojektowane sprężyny i amortyzatory oraz sztywniejszy uchwyt silnika w celu poprawy prowadzenia. Standardowe hamulce M Compound zapewniają mocne hamowanie, a opcjonalne hamulce M Carbon Ceramic są dostępne dla osób szukających jeszcze większych możliwości torowych.

2026 BMW M2 CS Revealed: More Power, Less Weight, and Rear-Drive Only
Żródło: BMW

Podsumowanie

Motoryzacja wciąż ewoluuje w kilku kluczowych obszarach: elektromobilność zdobywa przewagę (Porsche 718, Jaguar), klasyczne V8 i hybrydy walczą o uwagę entuzjastów (Max Verstappen, BMW M2 CS), a hipersamochody zyskują uznanie dzięki rekordom (Praga Bohema). Jednocześnie widzimy, jak marki balansują między stratami a inwestycjami w nowe technologie, przygotowując grunt pod przyszłość pełną innowacji i emocji. Dla fanów motoryzacji rok 2025 zapowiada się niezwykle ekscytująco – od wycofywania legend, przez popisy wydajności aż po odważne plany na nadchodzące lata.

Redaktor Aleksander Krzyślak