Moto News

Moto news #5: luksusowe vany, rekordy, elektromobilność

Mercedes-Benz Vision V: Luksusowy van elektryczny przyszłości

Źródło: Mercedes – Benz

Mercedes-Benz odsłonił koncept Vision V, zapowiadający przyszłość luksusowych vanów elektrycznych. Zbudowany na platformie VAN.EA, oferuje opływową sylwetkę z podświetlanymi akcentami oraz wnętrze stylizowane na prywatny salon. Pasażerowie zyskują w pełni rozkładane fotele lounge, wysuwany 65-calowy ekran 4K z systemem Dolby Atmos oraz personalizowane otoczenie cyfrowe do pracy, relaksu czy rozrywki. Przebijając granice komfortu EV, Vision V wyposażono w przełączaną szybę oddzielającą kierowcę od strefy pasażerskiej oraz materiały premium: skórę Nappa, jedwab i drewno. Ten zaawansowany van to zapowiedź kolejnej V-Klasy, która trafi do produkcji około 2026 roku, redefiniując podróże vanem jako doświadczenie klasy business.

Replica wheels a cła na import z Chin: koniec tanich felg

Źródło: Wheel Haven

Coraz wyższe cła na felgi z Chin (nawet do 73 %) gwałtownie skurczyły różnicę cenową między tanimi replikami, a oryginalnymi produktami marek premium. Kiedyś komplet repliki kosztował 400–800 USD, a obecnie – po uwzględnieniu ceł – cena jednej felgi wzrosła z 150 USD do ponad 250 USD, a komplet przekracza 1 000 USD. Taka sytuacja oznacza, że entuzjaści motoryzacji utracili główną motywację do wyboru tańszych zamienników. Rynek felg staje się bardziej wyrównany, a klienci coraz częściej decydują się na felgi renomowanych producentów, którzy oferują wyższy poziom jakości i gwarancji.

Nissan GT-R: Legendarny japoński supercar powróci

Źródło: Nissan

Na New York Auto Show 2025 Nissan oficjalnie potwierdził, że następca legendarnego GT-R pojawi się, zachowując DNA modelu R35 i z celem odzyskania supremacji na Nürburgringu. Obecny rekord Porsche 911 GT3 RS (6:49.328) wymusza na Nissan zastosowanie zaawansowanej hybrydy lub plug-in hybrid, aby sprostać normom emisji i dynamice jazdy. Choć prace nad nowym GT-R jeszcze nie ruszyły, szef produktowy Ponz Pandikuthira oraz nowy CEO Ivan Espinosa deklarują, że firma poczeka na rozwój baterii solid-state i silników elektrycznych, by stworzyć supercar dorównujący osiągom poprzednika. R35 kończy 16 lat produkcji, więc każda decyzja musi łączyć dziedzictwo z nowoczesną, elektryczną przyszłością.

Mazda MX-5 Miata: Większy silnik i nadal manual

Źródło: Top Gear

Mazda szykuje znaczącą ewolucję swojego kultowego roadstera MX-5 Miata: pod maską pojawi się 2,5-litrowy, wolnossący silnik SkyActiv-Z zamiast obecnego 2,0 l, co ma zapewnić lepszy moment obrotowy i responsywność, przy zachowaniu zbliżonej mocy. Co kluczowe, 6-biegowa manualna skrzynia pozostaje w standardzie, podtrzymując filozofię „Jinba Ittai” – jedności kierowcy z maszyną. Lekka konstrukcja ma zostać dodatkowo odchudzona, co w połączeniu z dynamicznym zawieszeniem umocni status MX-5 jako wiodącego fun-to-drive roadstera na rynku. Nowa generacja Miaty to dowód, że manual i prostota mechaniki wciąż mają w sobie ogromną wartość.

Audi R8: Brak planów na nowy ICE supercar

Źródło: Top Gear

CEO Volkswagen Group of America, Kjell Gruner, ogłosił, że Audi R8 nie doczeka się następcy z tradycyjnym, spalinowym silnikiem umieszczonym centralnie. Mimo plotek o hybrydowym wariancie opartej na technologii Lamborghini, strategia VW koncentruje się na elektromobilności i bardziej opłacalnych modelach. W rozmowie z mediami Gruner przyznał, że tego typu supercar „nie mieści się w obecnej mapie drogowej produktów”. Wycofanie R8 z oferty z końcem roku modelowego 2023 oznacza koniec ery klasycznych, spalinowych supercarów Audi, a przyszłość to hot – hatche oraz pełna elektryfikacja.

Podsumowanie

Tydzień przyniósł zróżnicowane newsy motoryzacyjne: od luksusowego vanu EV Mercedes-Benz Vision V, przez rosnące cła na repliki oryginalnych felg, aż po plany Nissana, Mazdy i strategiczne decyzje Audi. Wyraźne trendy to wzrost znaczenia elektromobilności, ochrona wartości silników spalinowych w niszowych modelach oraz nieustająca pasja kierowców do manualnych skrzyń biegów. Zaangażowanie w rozwój technologii i jednoczesne kultywowanie motoryzacyjnego dziedzictwa będą definiować branżę w nadchodzących latach.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *