Moto News

Moto news #8: Rekordy, restrukturyzacje, EV

Unowocześniony świat motoryzacji nie zwalnia tempa – od drastycznych cięć w Nissan, przez rzemieślnicze cuda De Tomaso, aż po rekordy Koenigsegga i kontrowersje wokół oprogramowania elektrycznego sedana Xiaomi. W Moto news #8 przedstawiamy pięć kluczowych wydarzeń, które zainteresują każdego fana motoryzacji.

Nissan zaciska pasa – 20 000 miejsc pracy i zamykanie fabryk

Nissan zakończył rok fiskalny 2024/25 stratą netto 4,5 mld USD i ogłosił plan restrukturyzacji. Marka zmniejszy globalną załogę o 15% (20 000 etatów) i ograniczy liczbę fabryk z 17 do 10 do 2027 r. Nowy CEO Ivan Espinosa, objąwszy stanowisko w kwietniu 2025, zapowiedział oszczędności rzędu 500 mld jenów w dwa lata.
Rozważane są zamknięcia zakładów w Meksyku, RPA, Indiach i Argentynie, a w Japonii możliwe likwidacje zakładów Oppama i Shonan. Wstrzymano również budowę fabryki baterii w Kyushu i rozwój niektórych modeli. Mimo trudności Nissan zapowiada premierę globalnego crossovera kompaktowego i odświeżonego Skyline’a, celując w powrót do zyskowności w roku finansowym 2026.

Nissan przedstawia Nissan Intelligent Factory
Źródło: Nissan

De Tomaso P72 – analogowa perfekcja w limitowanej edycji

De Tomaso odsłoniło wersję produkcyjną P72, hołd dla prototypu P70 z 1965 r. Powstanie zaledwie 72 sztuki, każda numerowana i indywidualnie konfigurowana. Karbonowe nadwozie w odcieniu Avorio Rosa, unibody monocoque z jednego kawałka włókna węglowego, wydobywa ducha ówczesnych bolidów Le Mans.
Sercem jest ręcznie składany, 5,0‑litrowy, doładowany V8 o mocy 700 KM i 820 Nm momentu, sprzężony z 6‑biegową skrzynią manualną. Zawieszenie pushrod z trójstopniową, manualnie regulowaną tłumieniem podkreśla analogowy charakter jazdy. Wnętrze odrzuca cyfry, stawiając na klasyczne zegary, linkowy drążek i ręcznie frezowane elementy z aluminium w kolorze Rose Gold. Dostawy ruszą pod koniec 2025 r.

De Tomaso P72 czyli "naciśnij mnie, jeśli masz jaja".
Żródło: De Tomaso

Aston Martin Vantage Roadster 2026 – otwarte emocje

Nowy Aston Martin Vantage Roadster z 2026 r. łączy przyspieszenie 0–100 kph w 3,5 s z dachem Z-fold, otwierającym się w 6,8 s przy prędkości do 50 km/h. Pod tylną osią ujmuje 4,0‑litrów V8 biturbo, generujące 656 KM i 800 Nm, przenoszone przez 8‑biegowy automat.
Projekt zachowuje muskularne proporcje coupe, z poszerzonymi błotnikami i odświeżonym grillem. Wnętrze wyposażono w 10,2‑calowy ekran dotykowy, wysokiej jakości skórę i opcje personalizacji w programie “Q by Aston Martin”. Pierwsze egzemplarze trafią do klientów w drugim kwartale 2025, startując od 205 900 USD.

Nowy Aston Martin Vantage Roadster oferuje niespełna 7 sekund i maksymalnie  50 km/h
Źródło: Aston Martin

Koenigsegg Jesko Absolut bije rekordy

Hypercar Jesko Absolut od Koenigsegga potwierdza swój status rekordzisty. W szwedzkim ośrodku testowym osiągnął w półmili ze startu zatrzymanego prędkość 359,83 km/h w czasie 13,27 s – najwyżej kiedykolwiek zmierzona prędkość dla produkcyjnego auta na tym dystansie.
Ponadto pokonał ćwierć mili w 8,88 s, bijąc rekordy modeli jak Dodge Challenger SRT Demon 170. Napędzany 1 600‑konnym V8 twin‑turbo i dziewięciobiegowym „Light Speed Transmission”, Jesko Absolut udowadnia, że inżynieria napędzana pasją potrafi przesuwać granice osiągów.

Źródło: Koenigsegg

Xiaomi SU7 Ultra – kłótnia o moc

Elektryczny sedan Xiaomi SU7 Ultra, reklamowany jako 1 548‑konny demon, po aktualizacji HyperOS 1.7.0 obniżył moc do 900 KM podczas codziennej jazdy. Aby odblokować pełną wydajność, właściciele musieli zaliczyć kwalifikacyjny przejazd na torze. Po fali oburzenia i krytyki w mediach społecznościowych Xiaomi wycofało ograniczenia i przywróciło pełną moc przez OTA. Producent przyznał, że poprawi komunikację z klientami, ucząc, jak balansować między bezpieczeństwem a ekstremalną wydajnością.

Źródło: Xiaomi

Podsumowanie

Tydzień przyniósł drastyczne cięcia w Nissanie, analogową ucztę De Tomaso, otwarte emocje Vantage Roadstera, rekordy Koenigsegga i burzę wokół SU7 Ultra. Te wydarzenia pokazują, że motoryzacja to nie tylko technologia, lecz również zarządzanie kryzysowe, sztuka rzemiosła i rosnące znaczenie oprogramowania. Coraz wyraźniej widać także walkę między tradycją a nowoczesnością – jedni stawiają na powrót do korzeni, inni na innowację i cyfrową przyszłość. Napięcie między konserwatywnym podejściem a rewolucją technologiczną kształtuje dzisiejszy rynek. Dla pasjonatów to fascynujący moment – balansowanie na granicy historii i przyszłości motoryzacji.

Redaktor Aleksander Krzyślak